1. pl
  2. en

Małgorzata Pindel Kryjak

 

Reportaż  Arte24 z wystawy Premio ARTEmide 


Premio ARTEmide - I Edizione


 

O pracach prezentowanych na 14 Międzynarodowym Jesiennym Salonie Sztuki, oraz

 

  XVIII Salonie Wielkopolskim 


 

 

Małgorzata Pindel-Kryjak to malarka emocji. Niczym latarnia - główny, choć nienachalny w swej postaci motyw jej prac - rozświetla delikatnymi punktami kompozycje o niezwykłym ładunku emocjonalnym. Artystka buduje narracje w swoich abstrakcyjnych obrazach za pomocą koloru i faktury. Zieleniami, błękitami, fioletami i szarościami, w impresjonistyczno - ekspresjonistyczny sposób przenikającymi się, uwodzi widza tworząc gradacje przypominające efemeryczne zjawiska atmosferyczne. Jasne punkty - latarnie - kuszą, dają nadzieję, przyciągają, zaskakują nas, podróżników poszukujących artystycznych doznań.

 

 

Justyna Weronika Łabądz.

Pisarka,historyk sztuki


CZASOPISMA


 

 


"O Gosi, dla Gosi"


 

Małgosię poznałam na studiach. Wyróżniała się temperamentem, który zdradzał jej niepokorną naturę. Chętnie i zawzięcie dyskutowała z wykładowcami o sztuce współczesnej, co wśród studentów historii sztuki, którzy w zdecydowanej większości wpatrzeni byli w przeszłość, nie było zbyt oczywiste. Niewiele o niej wiedziałam, ale widziałam jej siłę i bezkompromisowość, skrywającą niezwykłą wrażliwość osoby, pragnącej pojąć względność i wielowątkowość sztuki, by poznać jej prawdę i istotę.

 

Po wielu latach odkryłam, że Gosia maluje. Dotarły do mnie reprodukcje jej prac. Są to intensywnie kolorowe pejzaże-abstrakcje. To przestrzenie, w których spotykają się wielobarwne płaszczyzny niczym zderzenia ładunków emocjonalnych. Im dłużej z nimi obcuję tym coraz bardziej mnie zachwycają swoją intensywnością, bezpretensjonalnością i szczerością. Prace są pełne życia w jego różnych barwach i odsłonach. Znajduję w nich smutek, tęsknotę, nadzieję, radość, a nawet złość.

 

Częstym motywem jej obrazów jest latarnia. To światło, sygnalizujące granicę między lądem a oceanem, jest tutaj również, a może przede wszystkim, punktem orientacyjnym w autonomicznej przestrzeni obrazu.Dla mnie to sygnał, że świat abstrakcyjny może się łączyć ze światem znanych nam symboli. Nagle przestrzeń nabiera konturów znaczeń, ale nie jest z nimi związana. Wyrywa się konieczności nazywania tego, co widzę. Latarnia jest bezpieczną przystanią do zapuszczania się w obszernych wodach mojej wyobraźni. Dzięki niej śmielej mogę poddać się zmysłom, którymi nośnikami są kolory i siła ich zestawień. To zaprowadza mnie w abstrakcyjne miejsce „nigdzie i wszędzie”, gdzie mogę budować własną przystań. Znajduję w tych obrazach dużo wolności, ich autorki, ale też miejsce na moją - w interpretacji, odczuwaniu i byciu z nimi po prostu.

W dynamicznych śladach pędzla widzę oczami wyobraźni Gosię w pracowni, która zaciekle i dynamicznie się porusza. Jest bardzo skupiona i pełna energii. Te obrazy to ona. W jej sile, odwadze, intensywności i pięknie.

 

 

Marlena Niestrój
Artysta wizualny, historyk sztuki

prezes Fundacja Paryż

 


"LATARNIK": fragments of light and hope in the works of Małgorzata Pindel


 

Małgorzata Pindel Kryjak (MAGOSIA) was born in Poland where she trained academically and, after her degree in Art History at the University of Silesia, in 2019 she graduated from the Berlin painting studio Dachboden and enteredndo art as a stage of a research path, human and professional, undertaken in the same way as a path towards the light of knowledge.

 

Strongly inspired by the stories of the Old Testament, MAGOSIA takes up the account of the Genesis of the Jacob Scale, already mentioned by many Artists of the past, a symbol of contemplative life and a half to reach other worlds amplifying the concept of mysticism and the feeling of total communion with the creative nature..

 

The abstract works, loaded with transcendent interpretations, are built following a precise compositional system that is articulated in the relationship between color and matter/light and space, in search of a structural dynamism; the physicality of the chromatic doughs and the symbolic references of colors emphasize the dimension of otherness, of the unlimited and the spiritual.

 

The pictorial matter, pasty and graceful, is laid out all over the surface of the color block canvas (horizontal and vertical) without the help of means and tools recreating rudimentary geometric shapes in space and, through successive stratifications creates games of veiling and tonal passages that, like a chromatic magma, come out of the surface of the paintings.

 

Thanks to the balance of the relationship between brightness and amplitude of the colors, the works are ideally divided into horizontal bands by a line that refers to the horizon and that, soft and uncertain, allows the colors to merge until (topenetratebythe light, warm and blazing that from the center radiates the whole canvas, like a flame (represented by a spot of warm color). orizzontali da

 

In the artistic production of MAGOSIA converge humanistic and theological studies focused on the theme of ascension intended as a process of elevation, of the path to the top (translated with the constant presence of a staircase, (stylized to the point of exhaustion with a black stretch, bridge between earth and sky) illuminated by the light that like a purifying flame burns in each of us but also like that of a lantern , of a lighthouse, guiding sailors along the route.

 

An inner and almost religious adventure that is told through the universality of art.

 

 Critical Text Ilaria Giacobbi

 

Wotisart #34, Londyn
Wotisart #35, Londyn
Average Art. #42, Liverpool
A5 Magazine #34, UK
A5 Magazine #35, UK
ArtMagazine #1/2020 SE

OPENMIND.Sharing is Caring 2020


 

© 2020 Małgorzata Pindel Kryjak
Design: Sebastian Pindel